W ostatnim tygodniu września nasza szkoła realizowała cykl działań w ramach akcji „Szczęśliwi, bo różnorodni – razem przeciw przemocy rówieśniczej”. Celem inicjatywy było promowanie życzliwości, empatii i wzajemnego szacunku, a także zwrócenie uwagi na problem przemocy rówieśniczej i cyberprzemocy.
Przez cały tydzień na terenie szkoły panowała pozytywna atmosfera, a uczniowie aktywnie włączali się w przygotowane zadania.
Poniedziałek – „Lustra afirmacji” i ekspozycja „Przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej”
Na dobry początek tygodnia pojawiły się kolorowe karteczki z afirmacjami przy wszystkich lustrach w toaletach i w pokoju nauczycielskim. Dodatkowe lustro ustawione w holu głównym zachęcało każdego do uśmiechu i pozytywnego myślenia. Natomiast przy wejściu głównym stanął ekspozytor informacyjny poświęcony tematyce przeciwdziałania przemocy i cyberprzemocy. Poruszany temat to rodzaje przemocy oraz edukujący szczególnie uczniów, jak reagować w trudnych sytuacjach.
Wtorek – „Zatrzymaj przemoc”
Na głównym korytarzu zawisły plakaty edukacyjne informujące o przejawach przemocy rówieśniczej. Dzięki nim uczniowie mogli lepiej zrozumieć, czym jest przemoc i jak ważne jest wsparcie innych.
Środa – „Zdrowy i pyszny poczęstunek” oraz „Gazetka wdzięczności”
Ten dzień upłynął pod znakiem zdrowia i wdzięczności!
Przy wsparciu 29 rodziców i uczniów zorganizowano akcję kulinarną „Zdrowy i pyszny poczęstunek”. Stoisko z przekąskami cieszyło się ogromnym powodzeniem – smakowało zarówno uczniom, jak i dorosłym odwiedzającym stoisko.
Przy wejściu głównym pojawiła się „Gazetka wdzięczności”, na której uczniowie przypinali serduszka i kartki z odpowiedziami na pytanie: „Za co jestem wdzięczny?”. Najczęściej pojawiały się wpisy o rodzinie, przyjaciołach i bezpieczeństwie.
Czwartek – „Bądź życzliwy!”
W czwartek szkolne korytarze przy sekretariacie ozdobiły plakaty promujące życzliwe i przyjacielskie zachowania. Kolorowe kartki przyciągały wzrok i zachęcały do refleksji nad tym, jak ważne jest dobre słowo i pomocna dłoń w relacjach z innymi.
Piątek – „Weź, czego potrzebujesz” i quiz edukacyjny
Na zakończenie tygodnia uczniowie mogli wziąć udział w quizie online o przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej i cyberprzemocy, dostępnym po zeskanowaniu kodu QR. Na szkolnym korytarzu pojawił się również ekspozytor „Weź, co potrzebujesz” – każdy mógł zabrać z niego karteczkę z pozytywnym przesłaniem lub wspierającą myślą. Realizowano także tygodniowe działania towarzyszące. Na lekcjach techniki klasy IV i V przygotowywały pozytywne zakładki do książek, a klasy VI – „Różnorodne kanapki” z różnych stron świata. W menu znalazły się m.in. przekąski z Polski, Francji, USA i Włoch. Dzieci z entuzjazmem dbały o szczegóły i dekoracje, a atmosfera podczas zajęć była pełna współpracy i życzliwości. Na lekcjach plastyki uczniowie klas IV–VII tworzyli plakaty pod hasłem „Boli mnie twój hejt”. Wybrane prace uczniów klas VII zostaną zgłoszone do konkursu organizowanego przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną
w Chodzieży we współpracy ze Starostwem Powiatowym. Projekty wyróżniały się pomysłowością i dojrzałym spojrzeniem na problem hejtu.
Natomiast w ramach działań profilaktycznych uczniowie klas IV-VIII wzięli udział w warsztatach poświęconych przeciwdziałaniu przemocy. Warsztaty prowadzili pedagog specjalny p. M. Bosak, pedagog p. M. Andybur, psycholog p. M. Rybarczyk-Zagozda oraz w ramach praktyk studenckich z psychologii p. R. Kadur. Podczas zajęć rozmawiano o tym, czym jest przemoc, jakie może mieć formy oraz jak jej przeciwdziałać. Uczniowie obejrzeli również krótkie filmiki pokazujące przykłady cyberprzemocy, które stały się punktem wyjścia do dalszej dyskusji.
W trakcie warsztatów w klasach IV-V pojawiła się „Skrzyneczka Korczaka”, do której uczniowie wrzucali karteczki z opisami form przemocy, które – ich zdaniem – najczęściej występują w naszej szkole lub są najbardziej dotkliwe. Na zakończenie powstała „Skrzyneczka dobrych rad”, w której uczniowie umieszczali swoje pomysły, jak reagować, gdy ktoś doświadcza przemocy lub jest jej świadkiem.
W starszych klasach przeprowadzono ankietę oraz zadano uczniom pytanie „Jakich przejawów agresji w naszej szkole nie akceptujecie?”. Następnie wspólnie omówiono przyczyny i skutki przemocy, zastanawiając się, co każdy z nas może zrobić, aby jej zapobiegać. Warsztaty były okazją do refleksji, rozmowy i nauki empatii. Uczniowie przekonali się, że wspólnymi siłami możemy budować szkolne środowisko oparte na wzajemnym szacunku, bezpieczeństwie i zrozumieniu.
Tydzień „Szczęśliwi, bo różnorodni – razem przeciw przemocy rówieśniczej” był pełen pozytywnych emocji, współpracy i refleksji.
Dzięki wspólnym działaniom cała społeczność szkolna – uczniowie, nauczyciele i rodzice – przypomniała sobie, jak ważna jest życzliwość, empatia i wzajemny szacunek.
Dziękujemy wszystkim za zaangażowanie i wspólnie spędzony, pełen dobra tydzień!
Magdalena Rybarczyk-Zagozda
psycholog
 
								





































































 
								