Modułem III – „Strach i odwaga” klasa II a i II c zakończyła przygodę z chmurką Tosią. Tym razem dzieci przeczytały lekturę „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek, czterech prawych i sześciu lewych”, której autorką jest Justyna Bednarek, natomiast klasa IIc przeczytała „książkę „Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie” autorstwa Julity Grodek.
W ramach modułu III uczniowie mieli możliwość zgłębienia tematyki strachu i odwagi, uczestnicząc w rozmaitych zajęciach związanych z wybraną lekturą. Moduł ten, poświęcony tym emocjom, dostarczył dzieciom nie tylko wiedzy literackiej, ale także umożliwił im wyrażenie swoich uczuć i doświadczeń.
Na początku realizacji modułu dzieci uzupełniły lekturnik, wypełniając strony związane z lekturą. Zadanie to pozwoliło im na przetworzenie informacji na temat fabuły oraz głównych postaci. Następnie wypełniły rysunkami kontur postaci ilustrując różne przygody, które przeżywała ta postać. Ta aktywność twórcza pomogła uczniom w głębszym zrozumieniu emocji postaci oraz ich przeżyć, a także pobudziła wyobraźnię.
W kolejnym zadaniu projektu, klasa II a miała okazję rozwiązywać różnorodne zadania, metodą stacji -rozwiązywanie zadań z treścią, które rozwijały umiejętności logicznego myślenia, krzyżówka, która była nie tylko zabawą, ale i świetnym sposobem na utrwalenie wiedzy o lekturze, pisanie ogłoszenia o zaginięciu skarpety, które dostarczyło dzieciom radości i śmiechu, a także rozwijało ich umiejętności pisarskie oraz wypełnianie metryczki lektury, co pomogło uczniom zrozumieć struktury tekstu literackiego. Natomiast klasa II c wykonała „lekturę na wieszaku”.
Zwieńczeniem projektu było wykonanie zadania emocjonalnego pod nazwą „Odważne serca”. Każde dziecko miało za zadanie stworzyć małe serduszko, na którym napisało lub narysowało coś, czego się bało, ale udało mu się to przezwyciężyć. To zadanie dało dzieciom możliwość refleksji nad własnymi obawami oraz odkrycia w sobie odwagi do ich pokonywania. Chętne dzieci mogły podzielić się swoimi dziełami i opowiedzieć
o doświadczeniach, co sprzyjało budowaniu więzi rówieśniczych oraz atmosfery wsparcia.
Projekt „Czytam z klasą. Lekturki spod chmurki” moduł III „Strach i odwaga” to doskonały przykład na to, jak literatura może być wykorzystana do rozwijania emocjonalnej inteligencji dzieci. Uczniowie nie tylko poznali wartościowe treści literackie, ale również mieli szansę zastanowić się nad swoimi emocjami i dzielić się nimi w bezpiecznym środowisku. Takie zajęcia nie tylko rozwijają umiejętności czytelnicze, ale także pomagają w budowaniu charakteru i pewności siebie.
Wychowawczynie klas II a i II c